Cholesterol – wróg czy przyjaciel ?

Cholesterol – wróg czy przyjaciel ?

Opracowanie: Justyna Radzińska

Cholesterol – wróg czy przyjaciel ?

Słowo cholesterol większości osób kojarzy się negatywnie. Powstają coraz to nowsze diety oraz produkty spożywcze, które zapewniają obniżenie jego poziomu. Jednak, czy faktycznie cholesterol jest wrogiem i należy się go bać?

Co to jest cholesterol?

Cholesterol jest to związek, który nie rozpuszcza się w wodzie i w związku z tym w płynach ustrojowych zostaje transportowany jako składnik lipoprotein. Wchodzi w skład wszystkich błon komórkowych oraz śródkomórkowych organizmu, zaś w tkance nerwowej wchodzi w skład otoczki mielinowej. [1] Jest także źródłem produkcji hormonów w organizmie, odgrywa istotną rolę w syntezie kwasów żółciowych oraz jest niezbędny do syntezy witaminy D.

Źródła cholesterolu w diecie

Do źródeł cholesterolu w produktach spożywczych zalicza się: mózg cielęcy zawierający 2500 mg/100 g produktu, żółtko jaja 1790 mg/100 g, podroby 150-300 mg/100 g, masło 220 mg/100 g, wędliny oraz sery 60-90 mg/ 100 g, mięso, drób, ryby 50-70 mg/100 g, słonina i smalec 90-100 mg/100 g [2]

Cholesterol HDL i LDL

Cholesterol możemy podzielić na HDL, potocznie zwany dobrym, który zawiera lipoproteiny o dużej gęstości oraz LDL, tak zwany zły, zawierający lipoproteiny o małej gęstości.

Aktualnie duże zainteresowanie cholesterolem ma na celu zmniejszenie ryzyka miażdżycy, gdyż ze względu na wzrost jego stężenia w surowicy krwi ryzyko niedokrwiennej choroby serca się zwiększa. Jednakże spożycie produktów bogatych w cholesterol nie zawsze jest proporcjonalne do wzrostu jego stężenia.

 

Należy zachować odpowiednią proporcję spożywania tłuszczu w diecie. Ograniczenie nasyconych kwasów tłuszczowych, a zwłaszcza tłustego czerwonego mięsa, na korzyść nienasyconych kwasów tłuszczowych będzie niosło za sobą szereg korzyści.

Zadbaj o zbilansowaną dietę

Cholesterol jest więc niezbędny w naszym organizmie oraz spełnia wiele  funkcji. Dlatego ważne jest, aby umiejętnie dobierać produkty, żeby nasza dieta była dobrze zbilansowana
i odpowiednia w wartościowe produkty spożywcze.

 Piśmiennictwo:

  1. Bonczar G.,Chrzanowska K., Maciejowski K., Walczycka M. Zawartość cholesterolu i jego pochodnych w mleku i produktach mleczarskich – uwarunkowania surowcowe i technologiczne. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 2011, 1 (74), 15 – 27
  2. Jarosz M., Bułhak-Jachimczyk B. Normy żywienia człowieka, Warszawa, PZWL, 2017.
  3. Ciborowska H, Rudnicka A. Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2014: 82-83.

mi, felis dapibus amet, ut et, sed venenatis, Praesent sem,