Co powinien jeść senior po zawale?

Co powinien jeść senior po zawale?

Tuż po zawale serca dieta ustalana jest indywidualnie, w zależności od stanu zdrowia pacjenta. Zazwyczaj w pierwszych dniach posiłki są niskoenergetyczne i niskotłuszczowe,  podawane o regularnych porach. Wraz z poprawą stanu zdrowia, żywienie opiera się na zasadach racjonalnej diety.

Regularne i lekkostrawne posiłki

Senior po zawale serca powinien spożywać posiłki o regularnych porach. Najlepiej, aby pierwszy posiłek został spożyty w ciągu godziny po przebudzeniu, natomiast ostatni 1 godzinę przed snem. Posiłki nie powinny być zbyt obfite. Lepiej zjeść 5 posiłków mniejszych, niż 3 duże.

Ważne są też techniki kulinarne stosowane do przygotowywania posiłków. Zaleca się gotowanie na parze i w wodzie, a także duszenie bez wstępnego obsmażania oraz pieczenie w folii aluminiowej, pergaminie lub specjalnych rękawach. Dzięki temu wykluczamy z diety potrawy smażone, ciężkostrawne z duża ilością tłuszczu. Nie rekomenduje się także potraw smażonych w panierkach, wędzonych i bardzo pikantnych.

Dieta bogata w warzywa i owoce oraz produkty pełnoziarniste

Należy starać się, aby dieta seniora po zawale była bogata w warzywa i owoce. Stanowią one źródło antyoksydantów, witamin i składników mineralnych. Polifenole w nich obecne maja działanie przeciwzapalne, dzięki czemu chronią naczynia krwionośne przed wolnymi rodnikami. Każdego dnia powinno się spożywać min. 500 g warzyw i owoców.

Jeśli osoba starsza nie toleruje typowych produktów pełnoziarnistych, takich jak np. chleba żytniego razowego, do diety można włączyć produkty takie jak chleb czy bulki typu graham – są delikatniejsze, ale również bogate w błonnik. Warto do zup dodawać różnego rodzaju grube kasze.

Olej zamiast smalcu

Zaleca się ograniczenie w diecie tłuszczów zwierzęcych takich jak masło, smalec czy słonina. Unikać należy tłustych mięs i wędlin (m.in. boczku, baleronu, salcesonu, mortadeli), a także podrobów. Nie zaleca się również serów pleśniowych i topionych, a także śmietany. Głównym źródłem tłuszczu w diecie powinny być oleje roślinne, takie jak olej rzepakowy lub oliwa z oliwek. Należy wybierać chude mleko i jego przetwory, np. chudy twaróg, jogurt naturalny, kefir.

Ryby minimum 2 razy w tygodniu

Tłuste ryby morskie, takie jak łosoś, makrela czy śledź stanowią bardzo dobre źródło tłuszczów omega 3, które są kluczowe dla zdrowego serca. Ważne jednak, aby wybierać ryby świeże, zamiast solonych i wędzonych.

Donec ultricies ut sed libero. ipsum risus venenatis, dolor