Dobre tłuszcze w diecie seniora

Dobre tłuszcze w diecie seniora

Dobre tłuszcze w diecie seniora na przykładzie siemienia lnianego i nasion szałwii hiszpańskiej

Stan odżywienia należy do najważniejszych czynników wpływających na jakość życia seniorów. Za choroby związane z wiekiem powszechnie uważa się demencję, choroby układu krążenia, cukrzycę, nowotwory, czy też choroby o podłożu psychicznym, dlatego też zasadnym jest zwrócenie szczególnej uwagi na rolę jakości i rodzaju tłuszczu w diecie seniora [1].

Nienasycone kwasy tłuszczowe – wyjątkowy składnik

Kwasy tłuszczowe omega 3 są niezbędne do utrzymania zdrowia i muszą być dostarczane wraz z dietą, ponieważ nie są wytwarzane w organizmie człowieka. Ich niedobór może powodować m.in. zmniejszenie ostrości wzroku, wolniejsze postępy w testach pamięci, zaburzenia funkcji poznawczych, słabszy rozwój funkcji psychomotorycznych, zaburzenia nastroju. Niższy poziom tłuszczów omega 3 stwierdzono także u osób z depresją [2].

Super żywność

Dobrym rozwiązaniem jako uzupełnienie codziennego menu osoby starszej jest siemię lniane, czyli nasiona lnu oraz nasiona szałwii hiszpańskiej, popularnie zwane nasionami chia, które są bogatym źródłem kwasów omega 3, błonnika pokarmowego oraz lignanów.

Dzięki wysokiej zwartości kwasów tłuszczowych omega 3 wspomagają pracę mózgu, poprawią ukrwienie narządu, co może chronić, bądź łagodzić przebieg choroby Alzhaimera. Dzięki znaczącej zawartości lignanów prawdopodobnie zmniejszają ryzyko rozwoju nowotworów hormonozależynych, m.in. raka piersi i jajnika. Powyższe związki stanowią o szerokim spektrum działania nasion lnu i szałwii hiszpańskiej [3,4].

 

Problemy zdrowotne seniorów

Siemię lniane oraz nasiona chia wykazują działanie ochronne w odniesieniu do ryzyka rozwoju cukrzycy oraz działają korzystnie i wspomagająco w leczeniu jej przebiegu. Powszechnie używane są jako produkt normalizujący pracę jelit, zapobiegają zaparciom oraz biegunkom, wykazują właściwości zmniejszające stężenie cholesterolu, dlatego też  mają pozytywny wpływ na prewencję chorób sercowo-naczyniowych.

Zaobserwowano także, że posiadają właściwości normalizujące ciśnienie tętnicze krwi u osób z nadciśnieniem tętniczym. Siemię lniane czy też szałwia hiszpańska korzystnie wpływają na organizm człowieka. Umiejętne wkomponowanie w dietę może przynieść wiele korzyści zdrowotnych oraz polepszyć jakość życia seniorów [5].

Opracowanie: Milena Romanik-Ciszkowska

Bibliografia:

  1. Marciniak – Łukasik Rola i znaczenie kwasów tłuszczowych omega-3. Żywności. Nauka. Technologia. Jakość, 2011; 6(79): 24-25
  2. Dudzisz-Śledź, A. Śledź, P. Jażdżewski Nienasycone kwasy tłuszczowe a zdrowie człowieka. Borgis-Medycyna Rodzinna 4/2006; s.78-81
  3. Dochniak, K. Ekiert Żywienie w prewencji i leczeniu choroby Alzhaimera i choroby Parkinsona. Prace Poglądowe Piel.Zdr.Publ. 2015; 5: 2: 199-208
  4. Ali N., Yeap S., Ho W., Beh B.K., Tan S.W., Tan S.G.: The Promising Future of Chia, Salvia hispanica L.J. Biomed. Biotechnol. 2012; ID 171956.
  5. J. Wawryka, A. Teodorczyk, Z. Zdrojewicz Zastosowanie lecznicze siemienia lnianego. Borgis-Medycyna Rodzinna 1/2017; s.41-47

mattis sit leo. dictum elit. eleifend sed