Pełnowartościowe śniadanie – czego nie powinno zabraknąć?

Pełnowartościowe śniadanie – czego nie powinno zabraknąć?

Pierwszy posiłek w ciągu dnia powinien dostarczyć kluczowych składników odżywczych, które będą stanowiły zarówno źródło energii, jak i związków niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Dlatego też śniadanie seniora powinno być jak najbardziej urozmaicone. Komponując menu śniadaniowe dla osoby starszej można się oprzeć na wskaźniku jakości śniadania BQI (z ang. Breakfast Quality Index). Aby skomponować idealne śniadanie, należy uzyskać 10 punktów.

Idealne śniadanie powinno zawierać:

Składnik Tak Nie
Produkty zbożowe (np. chleb, płatki) +1 0
Owoce i warzywa +1 0
Produkty mleczne (np. mleko, jogurt, ser) +1 0
Mała ilość cukrów (np. dżemu, miodu, cukru), które dostarczą mniej niż 5% energii z diety +1 0
Tłuszcze bogate w jednonienasycone kwasy tłuszczowe (np. oliwa z oliwek, oleje roślinne) +1 0
Korzystny stosunek jednonienasyconych kwasów tłuszczowych do nasyconych kwasów tłuszczowych +1 0
Kaloryczność śniadania powinna stanowić 20-25% energii z diety +1 0
Płatki, owoce i produkt mleczne w jednym posiłku +1 0
Wapń (200-300 mg, zawarte np. w szklance mleka, plastrze sera żółtego) +1 0
Należy unikać nasyconych kwasów tłuszczowych i typu trans (np. masła, margaryn niskiej jakości) +1 0

Oprac. na podstawie Monteagudo i wsp., 2013

Propozycja pełnowartościowego i urozmaiconego śniadania dla seniora:

  • płatki owsiane lub kasza Sinlac z jabłkiem i cynamonem na mleku bez laktozy
  • grahamka
  • sałatka z sera twarogowego, pomidorów, cebuli skropiona oliwą z oliwek lub olejem rzepakowym
  • herbata czarna z miodem

Dlaczego senior powinien jeść śniadanie?

Spożywanie śniadań pozytywnie wpływa na samopoczucie. Niektóre badania naukowe wskazują również, że wartościowy pierwszy posiłek poprawia funkcje poznawcze, ułatwia zapamiętywanie i koncentrację.

Spożywanie śniadań, szczególnie w przypadku seniorów poprawia gęstość żywieniową diety, a zatem może zmniejszać ryzyko niedoborów żywieniowych.

mattis suscipit pulvinar venenatis id et, Aenean ipsum porta. ipsum