Problem trawienia laktozy przez osoby starsze

Problem trawienia laktozy przez osoby starsze

Laktoza, potocznie zwana cukrem mlecznym rozkładana jest w jelicie na glukozę i galaktozę przez enzym o nazwie laktaza. Pozwala to jelitom na wchłonięcie węglowodanów zawartych w produktach mlecznych. Niedobór tego enzymu powoduje nietolerancję, która charakteryzuje się wzdęciem, nudnościami i bólem brzucha, a nawet biegunką.

Nietolerancja laktozy często dotyka osoby w wieku podeszłym, ponieważ wraz z wiekiem często dochodzi do obniżenia aktywności enzymu. Objawy nietolerancji występują zazwyczaj wtedy, kiedy aktywność laktazy spadnie poniżej 50%.

Jednak należy podkreślić, że nietolerancja laktozy związana jest nie tylko z aktywnością enzymu, ale również ilością spożywanej laktozy, mikroflory jelit, motoryki przewodu pokarmowego, a także wrażliwości jelit na wytwarzane gazy i inne produkty fermentacji powstające w trakcie trawienia laktozy.

Czy z diety należy wykluczyć wszystkie źródła laktozy?

Zazwyczaj osoby z nietolerancją laktozy, tolerują jej niewielkie ilości. W badaniach oszacowano, że ilość ta wynosi około 12 g/dobę, czyli tyle ile zawarte jest w jednej szklance mleka. Co więcej, laktoza jest znacznie lepiej tolerowana, jeśli występuje w połączeniu z innymi pokarmami lub rozłożona jest na kilka porcji w ciągu dnia.

Nietolerancja laktozy może być także związana z zakażeniem przewodu pokarmowego, zapalenia jelit czy operacjami przewodu pokarmowego. Zazwyczaj jest przejściowa i tylko w pierwszych tygodniach choroby wymaga diety bez udziału laktozy.

Warto także podkreślić, że mleczne produkty fermentowane są znacznie lepiej tolerowane niż tradycyjne mleko, z uwagi na zawartość bakterii kwasu mlekowego, które pomagają w trawieniu laktozy.

Dieta bez laktozy – jakie produkty wybierać?

Zgodnie z zaleceniami ekspertów z Instytutu Żywności i Żywienia, seniorzy powinni spożywać kilka porcji dziennie produktów mlecznych. Z uwagi na to, że produkty bogate w laktozę, stanowią w diecie cenne źródło wapnia, ich wykluczenie może narazić organizm na niedobory tego składnika. Dlatego też, należy wybierać produkty mleczne bez laktozy, które zawierają stosowną informację na etykiecie. Ważnym elementem diety seniora na diecie bezmlecznej są również produkty wzbogacone w wapń, pozbawione laktozy, np. produkty zbożowe.

at leo. Praesent sit ut velit, id consectetur