Sarkopenia – groźna dla seniorów

Wraz z wiekiem zachodzi do wielu zmian w organizmie. Już od około 30 r.ż. obserwuje się bardzo powolny ubytek mięśni. Proces tych zmian znacznie postępuje po 60 r.ż. Szacuje się, że co 10 osoba w wieku między 60-70 lat i nawet co drugi senior w wieku powyżej 80 lat ma znacznie zmniejszoną masę mięśniową, czyli sarkopenię.

Jakie są objawy sarkopenii?

Znaczne zmniejszenie masy mięśniowej powoduje przede wszystkim złą tolerancję wysiłku fizycznego, szybkie męczenie, a także problemy z utrzymaniem równowagi i koordynacji ruchowej (Rys. 1). Z sarkopenią związane jest także niezamierzone chudnięcie – objaw, który powinien szczególnie niepokoić w przypadku seniorów, którzy pozostają pod nasza opieką.

Należy podkreślić, że sarkopenia może także dotyczyć seniorów z nadwagą i otyłością. W ich przypadku następuje zmniejszenie masy mięśniowej, przy jednoczesnym zwiększaniu masy tłuszczowej. W konsekwencji pozornie odżywiony senior, może borykać się niedożywieniem.

Ubytek masy mięśniowej w organizmie, może także pogłębiać się u seniorów problemy z oddychaniem, a także z zaparciami – szczególnie kiedy dochodzi do zaniku mięśni brzucha. Sarkopenia przyczynia się także do obniżenia odporności, osteoporozy, upadków i złamań, a nawet depresji.

Rys. 1. Objawy sarkopenii.

 

Co przyczynia się do sarkopenii?

Sarkopenię powoduje nie tylko starzenie się organizmu. Wskazuje się wiele czynników, które powodują utratę masy i siły mięśniowej. Zaliczamy do nich przede wszystkim zmiany hormonalne, neurodegeneracja, miażdżyca, stany zapalne w organizmie, nadwaga i otyłość, niska aktywność fizyczna, a także niedobory w diecie – szczególnie białka i witaminy D.

W zależności od tego, czy sarkopenia jest efektem wyłącznie procesu starzenia się, czy też innych czynników – wyróżnia się sarkopenię pierwotną i wtórną (Rys. 2).

Rys. 2. Sarkopenia pierwotna i wtórna.

 

Rola diety w zapobieganiu i leczeniu sarkopenii

Dotychczas nie udało opracować się skutecznych metod zapobiegania oraz leczenia sarkopenii. Jednak wielu badaczy wskazuje na kluczowy związek utraty masy i siły mięsni u seniorów z nieprawidłowo zbilansowana dietą.

Odpowiednie spożycie białka stanowi najważniejszy czynnik żywieniowy w prewencji i leczeniu sarkopenii. W diecie osób starszych nie powinno brakować białka pochodzącego z produktów zwierzęcych, czyli mięsa, jaj, ryb, mlek ai jego przetworów. Badania wykazały, że to właśnie białko zwierzęce działa korzystniej niż roślinne, ponieważ zbudowane jest ze wszystkich niezbędnych dla organizmu aminokwasów.

Naukowcy dowiedli, że najkorzystniejsze dla seniora, jest rozdzielenie spożycia białka na 3 równe porcje, czyli w posiłku osoby starszej powinno się znajdować około 25-30 g białka. Wtedy zachodzi maksymalna produkcja białka w mięśniach.

Zbyt mała kaloryczność diety przyczynia się do obniżenia wagi u osób starszych, co więcej zmniejsza się nie tylko udział tkanki tłuszczowej, ale również mięśni. Niedobór w diecie witamy D także negatywnie wpływa na stan odżywienia, ponieważ witamina ta wspiera produkcję białek mięśniowych.

Mało urozmaicona dieta uboga jest w różne związki bioaktywne o charakterze antyoksydacyjnym, co także wpływa negatywnie na utrzymanie odpowiedniego poziomu masy mięśniowej. Przeciwzapalnie oddziałują także kwasy tłuszczowe omega 3, dlatego też w diecie seniora nie powinno zabraknąć ryb morskich.

 

Należy podkreślić, że w zapobieganiu i leczeniu sarkopenii, najlepsze rezultaty otrzymuje się, jeśli stosuje się prawidłowo zbilansowaną dietę połączoną z aktywnością fizyczną dostosowaną do możliwości seniora.

mi, dapibus venenatis eleifend massa suscipit Sed id Praesent vulputate, at felis