Smak długowieczności

Smak długowieczności

Dieta śródziemnomorska na talerzu polskiego 100latka

Dieta śródziemnomorska od lat utrzymuje się na szczycie wielu rankingów oceniających sposób żywienia różnych populacji. Jej historia sięga lat 60. XX wieku. To właśnie dieta mieszkańców Krety z tego okresu została uznana za wzorcową dietę śródziemnomorską, o której co jakiś czas donoszą media. Naukowcy zaobserwowali wtedy, że na tej wyspie greckiej występuje najniższa umieralność na choroby układu krążenia, w porównaniu do innych krajów z basenu Morza Śródziemnego.

 

Kluczowe elementy najzdrowszej diety świata

Tradycyjna dieta śródziemnomorska charakteryzuje się częstym spożyciem warzyw i owoców, a także produktów zbożowych i nasion strączkowych. Głównym źródłem tłuszczu jest oliwa z oliwek, przede wszystkim z pierwszego tłoczenia. Mięso nie było jadane każdego dnia. Ryby i produkty mleczne jadano w ilościach umiarkowanych.

Należy również podkreślić, że ważnym elementem stylu życia mieszkańców Krety była aktywność fizyczna.

Duże spożycie
  • oliwa z oliwek
  • warzywa
  • owoce
  • produkty zbożowe, w tym chleb
  • rośliny strączkowe
Umiarkowane spożycie
  • produkty mleczne
  • ryby
  • wino
Małe spożycie
  • tłuszcze pochodzenia zwierzęcego, np. masło, smalec
  • mięso i wędliny

Dieta śródziemnomorska a długość życia Greków

Badania prowadzone w basenie Morza śródziemnego dowiodły, że tradycyjna dieta śródziemnomorska zmniejsza nie tylko ryzyko chorób układu krążenia, ale także wydłuża życie. Podkreślono, że do długowieczności mieszkańców tych terenów, przyczyniają się wszystkie zachowania żywieniowe ogółem, a nie tylko wybiórcze składniki diety.

 

Dieta śródziemnomorska na talerzu polskiego 100latka

Zasady diety śródziemnomorskiej z powodzeniem można przenieść na grunt polski. Na talerzu seniora nie powinno brakować warzyw, owoców i produktów zbożowych – chleba, kasz, makaronów i płatków. Ważne jest, by często sięgać po nasiona roślin strączkowych, a także oleje roślinne. Można stosować oliwę z oliwek lub nasz rodzimy olej rzepakowy, często określany mianem „oliwy północy”.

Każdego dnia w menu powinny pojawić się chude produkty mleczne. Co najmniej 2 razy w tygodniu w jadłospisie należy uwzględnić rybę. Zgodnie z zasadami tradycyjnej diety śródziemnomorskiej spożycie mięsa i jego przetworów, a także tłuszczów zwierzęcych powinno być raczej niskie.

 

Wprowadzając zasady tradycyjnego żywienia mieszkańców basenu Morza Śródziemnego, należy pamiętać o aktualnej kondycji seniora. Być może jego stan zdrowia nie pozwoli na duże modyfikacje diety. Warto jednak wprowadzić te elementy, które znacznie poprawią wartość odżywczą aktualnego sposobu żywienia, chociażby zwiększyć udział warzyw w codziennym menu i stosować oliwę z oliwek lub olej rzepakowy jako podstawowe źródło zdrowych tłuszczów.

vel, nec facilisis mattis odio quis, tristique venenatis Sed id,