Sprawny umysł

Sprawny umysł

DHA – co ten skrót ma wspólnego ze sprawnym umysłem?

Pod akronimem DHA ukrywa się kwas dokozaheksaenowy. Związek ten zaliczany jest do tłuszczów wielonienasyconych z rodziny omega 3, które musimy spożywać z żywnością, ponieważ w naszym organizmie nie są produkowane.

DHA kluczowy dla mózgu

DHA buduje błony komórkowe całego organizmu. Stanowi kluczowy element błon komórek nerwowych mózgu. Stymuluje ich wzrost, przyczyniając się do większego ich rozgałęzienia. Bez DHA proces uczenia i zapamiętywania byłby utrudniony. Istota szara mózgu w ok. 30-40% składa się właśnie z DHA!

DHA a Alzheimer

Zawartość DHA w mózgu zmniejsza się wraz z wiekiem, jest to szczególnie widoczne u chorych na Alzheimera. Dlatego też naukowcy podejrzewają, że niskie stężenie DHA w mózgu może przyczyniać się do pogorszenia funkcji poznawczych u osób starszych. Niedobór DHA w diecie wiąże się także z większym ryzykiem demencji starczej.

Źródła DHA w diecie

Do naturalnych źródeł tłuszczu DHA zaliczamy przede wszystkim tłuste ryby morskie (np. śledź, makrela, łosoś), owoce morza oraz algi i fitoplankton. To właśnie z tego względu, zalecenia mówią o spożywaniu minimum 2 porcji ryb/tydzień. DHA obecny jest również w suplementach diety, np. w tranie.

W bardzo ograniczonym stopniu nasz organizm jest w stanie produkować DHA z wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, jednak w wieku podeszłym enzym odpowiedzialny za jego produkcję jest mało wydajny. Dlatego też, źródeł DHA nie powinno zabraknąć w diecie seniora.

ante. ipsum porta. felis fringilla Phasellus leo. at risus.