Węglowodany złożone źródłem energii w diecie seniora

Węglowodany złożone źródłem energii w diecie seniora

Węglowodany stanowią główne paliwo energetyczne dla organizmu. Spalenie 1 grama węglowodanów daje nam 4 kcal. W zależności od budowy cząsteczki, są wolniej lub szybciej trawione i wchłaniane, co ma także wpływ na stężenie glukozy we krwi. Jej stężenie u zdrowego człowieka mieści się w zakresie ok. 70-120 mg/dcm3. Z glukozy korzysta zarówno mózg, serce, jak i mięśnie.

Przyswojone z żywności węglowodany stanowią magazyn energii dla organizmu pod postacią glikogenu znajdującego się w mięśniach i wątrobie. To właśnie z glikogenu zgromadzonego w wątrobie nasz organizm czerpie glukozę między posiłkami.

Rodzaje węglowodanów w żywności

Produkty zbożowe, ziemniaki, warzywa, owoce, a także cukier stołowy, słodycze, słodkie napoje czy miód stanowią główne źródło węglowodanów w diecie. W zbożach, warzywach i ziemniakach dominują węglowodany złożone w postaci skrobi. Natomiast cukier stołowy, miód, słodycze czy słodkie napoje dostarczają dużych ilości węglowodanów w postaci sacharozy i cukrów prostych, które spożywane w nadmiarze przyczyniają się do nadwagi i otyłości, insulinooporności czy cukrzycy typu 2. Dlatego też dieta seniora powinna opierać się na węglowodanach złożonych, czyli skrobi.

Węglowodany mogą być naturalnym składnikiem odżywczym produktu lub też mogą zostać dodane w procesie technologicznym. Najlepiej wybierać produkty, które nie zawierają cukrów dodanych.

Należy jednak podkreślić, że nie każdy rodzaj węglowodanów jest przyswajalny przez organizm człowieka. Skrobia oporna, celuloza, pektyny, inulina to tylko niektóre rodzaje błonnika pokarmowego, który nie jest trawiony przez enzymy. Nie pozyskujemy z nich energii, jednak węglowodany te niezbędne są do prawidłowego funkcjonowania przewodu pokarmowego i m.in. przeciwdziałają zaparciom. Dlatego też błonnika pokarmowego nie powinno zabraknąć w diecie seniora. A najwięcej znajduje się go w produktach bogatych w węglowodany złożone.

Praesent venenatis ante. neque. risus. at fringilla ut in leo Sed id,