Witaminy A, E i C – układ chroniący przed wolnymi rodnikami

Witaminy A, E i C – układ chroniący przed wolnymi rodnikami

W ostatnich latach wiele mówi się o antyoksydantach, czyli związkach charakteryzujących się właściwościami chroniącymi przed utlenieniem. Procesy oksydacyjne zachodzą cały czas w naszym organizmie. Tlen jest niezbędny do życia, jednak w każdej naszej komórce powstają również jego reaktywne cząsteczki. Reaktywne formy tlenu, zwane też wolnymi rodnikami mogą się akumulować w komórkach i zaburzać ich funkcjonowanie. Zachwianie równowagi w komórce pomiędzy reakcjami przeciwutleniającymi a wolnorodnikowymi nazywana jest stresem oksydacyjnym.

Niektóre teorie podają, że to właśnie stres oksydacyjny może przyczyniać się do szybszego starzenia się organizmu, ale także do takich chorób jak nowotwory, cukrzyca czy miażdżyca. Organizm człowieka każdego dnia narażony jest na negatywne działanie reaktywnych form tlenu. Dlatego też należy zwracać szczególną uwagę na to, by w diecie nie brakowało substancji o działaniu przeciwutleniającym.

C+E+A = tarcza ochronna przed wolnymi rodnikami

Witaminy C, E oraz A stanowią kompleks chroniący przed stresem oksydacyjnym. Nasz organizm nie wytwarza samodzielnie witaminy C, każdego dnia odpowiednią jej ilość należy dostarczyć wraz z pożywieniem.

Witamina C wykazuje silne właściwości przeciwutleniajace. A co więcej, wzmacnia działanie witaminy E, ponieważ regeneruje witaminę E, gdy ta sama stanie się wolnym rodnikiem. Podobnie dzieje się z witaminą A. Dlatego też niezwykle ważne jest, aby w diecie równoważyć podaż wszystkich witamin antyoksydacyjnych, a nie dostarczać wyłącznie witaminy E czy A.

Źródła witamin antyoksydacyjnych w żywności

Zapotrzebowanie organizmu na witaminę C na poziomie zalecanego dziennego spożycia dla seniorów wynosi ok. 90 mg/dobę. Taka ilość znajduje się w połowie papryki czerwonej. Jej głównym źródłem w diecie są także nać pietruszki, porzeczki, truskawki czy cytrusy.

Witamina E dobrze rozpuszcza się w tłuszczach. Jej głównym źródłem w diecie są oleje roślinne (np. słonecznikowy, rzepakowy czy oliwa z oliwek extra virgin), a także orzechy, siemię lniane oraz zarodki pszenne. Co warto podkreślić, chroni przed utlenieniem nienasycone tłuszcze, także warto je spożywać w towarzystwie produktów bogatych w witaminę E.

Witamina A odgrywa ważną rolę nie tylko w procesach antyoksydacyjnych, ale również w procesie widzenia. Jej zapasy zgromadzone są w wątrobie. Występuje w żywności w postaci prowitamin, przede wszystkim beta-karotenu – silnego antyoksydantu. Znajduje się w pomarańczowych (marchew, morela, dynia) oraz zielonych (jarmuż, szpinak) warzywach i owocach, a także podrobach.

leo nec dolor Lorem id, diam